
Mik a gyermekeink értékei? A matek ötös, vagy a magyar? A
versenygyőzelmek? Könnyen elvisz a mai teljesítési kényszer ide, hogy ezeknek
tudjunk örülni. De mi a valódi értéke az embernek? Azt hiszem, ami miatt valakit embernek
tekintünk, hát az jegyekkel nem függ össze. Néhány pontban összeszedtem, hogy
milyen értékei lehetnek a gyermekeknek, amit érdemes bennük erősíteni, hogy
valóban emberré váljanak.

Becsületesség. Hát ez sem értékelhető jegyekkel. Felismerni
a gyermekeknek saját hibáikat, nem olyan egyszerű, mert mindig a másik gyerek,
a körülmények, a rossz időzítés az okozója a balul elsült eseményeknek. Amikor
mindezek megtörténnek sokat számít, ...
hogy hogyan történik a szembesítés. Egyik gyermekünk vezetésével egy kis gyerekcsapat (javarészt a saját gyermekeink) megdobálták, egy eső utáni időszakban, csigákkal a szomszéd néni ablakát. Természetesen mi mit sem tudtunk minderről. Néhány nap múlva elpanaszolta a szomszéd, hogy mi történt. Biztos voltam, hogy az idegen kisfiú volt a főkolompos. Hát az én gyerekem ilyet nem tenne. Aztán amikor rákérdeztem gyermekeimnél, hogy akkor mi is történt, kiderült, hogy az ártatlannak tűnő gyermekem volt a felbujtó, és ő volt, aki a legjobban célzott is. Megbeszéltük, hogy meg kellene ezt a szomszéd nénivel is beszélni. Annyira nem ellenkezett, de amikor elindultunk, bizony lassan jutottunk előrébb. Becsengettünk, megtörtént a bocsánatkérés. A néni nagyon kedves volt. Ez a gyermekem, aki súlyos terhet cipelve ment a nénihez, boldogan jött haza. Annyira nehéz ma, mivel sokszor ezektől a szembesülésektől akarjuk mi szülők megóvni a gyermekeinket, pedig a becsületességhez, az őszinteség kialakulásához szembesülni kell tökéletlenségünkkel. Ha megóvjuk, arra tanítjuk őket, hogy meneküljenek el a szembesülés elől. Ne vállalják tetteik következményeit. Hány iskolaváltás mögött van ilyen gondolat…
hogy hogyan történik a szembesítés. Egyik gyermekünk vezetésével egy kis gyerekcsapat (javarészt a saját gyermekeink) megdobálták, egy eső utáni időszakban, csigákkal a szomszéd néni ablakát. Természetesen mi mit sem tudtunk minderről. Néhány nap múlva elpanaszolta a szomszéd, hogy mi történt. Biztos voltam, hogy az idegen kisfiú volt a főkolompos. Hát az én gyerekem ilyet nem tenne. Aztán amikor rákérdeztem gyermekeimnél, hogy akkor mi is történt, kiderült, hogy az ártatlannak tűnő gyermekem volt a felbujtó, és ő volt, aki a legjobban célzott is. Megbeszéltük, hogy meg kellene ezt a szomszéd nénivel is beszélni. Annyira nem ellenkezett, de amikor elindultunk, bizony lassan jutottunk előrébb. Becsengettünk, megtörtént a bocsánatkérés. A néni nagyon kedves volt. Ez a gyermekem, aki súlyos terhet cipelve ment a nénihez, boldogan jött haza. Annyira nehéz ma, mivel sokszor ezektől a szembesülésektől akarjuk mi szülők megóvni a gyermekeinket, pedig a becsületességhez, az őszinteség kialakulásához szembesülni kell tökéletlenségünkkel. Ha megóvjuk, arra tanítjuk őket, hogy meneküljenek el a szembesülés elől. Ne vállalják tetteik következményeit. Hány iskolaváltás mögött van ilyen gondolat…


A figyelmesség. Egy kicsit az előző bekezdéssel is
kapcsolatban van. Ezeket a tulajdonságokat a gyerekek az otthon kialakult,
látott szokásokból sajátítják el. Az a gyermek, ahol a szülők sem figyelmesek,
nehezen válik figyelmessé. Egyik gyermekünktől néha tanulok ebben. Ő annyira
érzékeli, hogy kinek miben tud esetleg segítségére lenni, kinek épp mi esne a
legjobban. Ő ebben sok ajándékot kapott az Istentől. Egy másik gyermekünknek
nehezebben megy, és néha figyelmeztetni kell. De ebben tudjuk őket leginkább
segíteni, hogy amikor felnőtté válnak, akkor életük részévé legyen ez a tulajdonság.
Mekkora érték, ha egy óvodás, iskolás gyerek, vagy épp egy gimnazista bír ezzel
a tulajdonsággal!
A megbocsátás, a bocsánatkérés. Ez a keresztyénségünktől, de a
közösségi létünktől is elválaszthatatlan. Azt hiszem ez a keresztyénség egyik
kulcsa, hogy nekünk is van bocsánat, ezért kérhetünk, kaphatunk és adhatunk
bocsánatot. Felszabadulás, amikor erre őszintén képesekké válnak a gyermekeink.
Szomorúan látom, amikor ez felnőtteknek nem megy. A legrosszabb, amikor még
ideológia is kapcsolódik a meg nem bocsátáshoz… Hát enélkül közösségben
létezni, munkahelyen jelen lenni, családban élni lehetetlenség.
Így a félévi bizonyítványosztás idején, amikor lehet, hogy
gyermekeink kevésbé jól, vagy épp nagyon jól teljesítettek, érdemes ezekre a
nem értékelhető jellemvonásokra is odafigyelni. Ebben erősíteni, segíteni
gyermekeinket. Talán még önmagunknak sem árt mindezekben fejlődnünk. A cikkem végére hadd idézzek egy közismert igét, amely segíthet másként értékelni a félévi bizonyítványt.
"Neveld a gyermeket a neki megfelelő módon, még ha megöregszik,
akkor sem tér el attól."
Péld. 22,6
Bátorítsuk, segítsük gyermekeinket, hogy ne csupán a jó jegyek legyenek a célok, hanem hogy akarjanak olyan emberré válni, akivé az Úr akarja őket formálni, melyben a jegyek csak tájékozódási pontok.....
Örömteli pillanatokat kívánok minden szülőnek önmaga és gyermeke nevelésében.
Gergelyné Molnár Lívia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése