Bóra
Katalin 1499-ben elszegényedett nemes leányaként született.
1504-től a bencés kolostoriskolában Brehnában tanul és lakik.
1508-tõl lakik a nimbscheni kolostorban, ahol 1515-ben fogadalmat
tesz.
Luther
Márton regényes módon szerzett magának társat. Az eredetileg
apácának készülő Katharina von Borát szabályosan kilopta a
nimbscheni kolostorból. Amikor Luther 1517. október 31-én tételeit
kiszögezte a wittenbergi templom kapujára, Katharina apácaként
nevelkedett a nimbscheni kolostorban. Luther Ágoston-rendi szerzetes
volt, és talán eszébe sem jutott, hogy neki egyszer felesége
lesz. Októberben Luther még úgy vélte, hogy a reformációt a
római katolikus egyház keretein belül, a Szentszék jóváhagyásával
kell megoldani, ám hamar rájött, hogy Róma mozdíthatatlan. Ez
azonban nem rendítette meg cölibátussal járó papi fogadalmában.
Szerzetesként akarta végigélni az életét, s hogy felismerje a
házasság Istentől való szentségét, egy olyan határozott és
erős asszonnyal kellett találkoznia, aki nemcsak hitében és
elszántságában, hanem műveltségében és szervezőkészségében
is társa tudott lenni.
Katharina
von Bora a nimbscheni kolostorban hallhatott először a reformáció
tanairól. Rendtársa, Magdalena von Staupitz ugyanis annak a Johann
von Staupitznek volt a rokona, aki egyetemi tanárként és az
Ágoston-rendi szerzetesek főnökeként Luther lelki és szellemi
atyja volt. Gyóntatópapjaként, mintegy vigasztalásul hívta fel a
bűnei miatt önmagát ostorozó ifjú szerzetes ...
figyelmét a később a sola gratia (kizárólag kegyelemből) alapelveként megismert teológiai igazságra, amely a reformáció egyik alaptanítása lett.
figyelmét a később a sola gratia (kizárólag kegyelemből) alapelveként megismert teológiai igazságra, amely a reformáció egyik alaptanítása lett.
Valószínűleg
Magdaléna von Staupitzen keresztül kerülhettek be a kolostor falai
közé az 1520-as évek elején azok a röpiratok, amelyek a
reformáció tanait hirdették, többek között a házasélet
Istentől való eredetéről és a szerzetesi fogadalmakról.
Katharina is olvasta az „Okolása mindannak, hogy az apácák miért
hagyhatják el Istennek tetsző módon a kolostorokat” című
művet, s ez meggyőzte őt arról, hogy nem szükséges elvonulnia a
világtól ahhoz, hogy felajánlja életét Istennek. A gondolat,
hogy a világban, asszonyként és feleségként is lehet Istennek
tetsző életet élni, annyira felkavarta az apácákat, hogy
Katharina vezetésével kilencen úgy döntöttek, kilépnek a
rendből. Mivel kérelmüket a rendfőnök elutasította, Lutherhez
fordultak segítségért. Luther felbérelte az öreg kocsist,
Leonard Koppét, aki a kolostorba a heringet hordta, és 1523
nagypéntek éjszakáján az üres heringeshordókban kicsempészték
Katharinát és rendtársait a kolostorból.
Ezzel az
akcióval Luther mintegy atyai felelősséget vállalt a volt
apácákért, hiszen szüleikhez hazamenni nem tudtak. Akkoriban
elképzelhetetlen volt egy önálló női egzisztencia megteremtése,
így Luthernek magára kellett vállalnia a feladatot, hogy
kiházasítja a lányokat. Sikerült is mindet sorban, csak Katharina
maradt pártában, pedig több kérője is akadt. Mígnem azután
kiderült, hogy a szép, okos és Luthernél 17 évvel fiatalabb lány
a koros reformátort szemelte ki magának. Wittenbergben először az
idősebb Lucas Cranachnál lakik. Ekkor lesz kérője az egyetemista
Hicronymus Baumgärtner, aki egy gazdag nürnbergi patricius fia. Az
apja megneszeli fia szándékát és haladéktalanul hazarendeli,
hiszen fiának már rég kiszemelte feleségét. Még Luther
közbenjárása is meghiúsult. Az orlamündei lelkész, Glatz is
házassági ajánlatot tett Katalinnak, de őt visszautasította. Egy
beszélgetés alkalmával, amit Nicolaus von Amsdorffal folytatott
Katalin, elmondta, hogy szívesen lenne Luther Doktor felesége.
Luther már korábban kiszemelte magában Ave von Schönfeldet, a 9
nimbscheni szökött apácák egyikét, de az Luther tétovázása
miatt mást keresett magának...
Luther
először meglepődött a gondolattól, majd a szentírás
tanulmányozása alapján úgy döntött, hogy Istentől rendelt
helyes út számára is a házasság. Lehet, hogy ebbe a
házasságkötésbe egy kis pimaszság is vegyült, ugyanis amikor
megkérdezték tőle, hogy miért veszi el Katharinát, a legenda
szerint azt válaszolta, hogyha ez Istennek kedves, akkor örömmel
megteszi, de ha még a pápát is bosszanthatja vele, akkor még
nagyobb lesz az öröme.
Hogy ez az
öröm azért nem volt hetedhét országra szóló, azt jelzi, hogy a
házasságot először szűk körben kötötték meg, s csak amikor
híre kelt a dolognak, tartották meg a fényes, templomi esküvőt.
Luther és Katharina frigye nemcsak a pápát, hanem Melanchtont is
bosszantotta, aki egyenesen az ördög támadását és a reformáció
bukásának veszélyét látta a házasságban. A lipcsei
protestánsok röpiratban támadtak Lutherre, aki a következőket
válaszolta „a lipcsei szamaraknak”: „Most már urak, papok és
parasztok támadnak ellenem, de mi mást tehetnék, ha Isten a
házaséletet rendelte számomra, akkor azt akarom, hogy életem
végéig Isten házaséletben találjon majd engem.” Barátainak
pedig házasságkötése után arról számolt be, hogy ifjú
felségét nem adná se Velence gazdagságáért, se Franciaország
szépségéért.
1525.
június 13-án jegyezte el és esküdött meg Luther Bóra
Katalinnal. A menyegzőt június 27-én tartották. Justus Jonas
ekképpen ír erről: „Luther feleségül vette Katharina von
Bórát. Tegnap jelen voltam, és láttam a házaspárt a nászágyon
feküdni. E látványra nem tudtam visszafolytani könnyeimet .”
Katalin
átvette Luthertől a nászajándékul kapott volt Ágostonos
kolostor irányítását. Rendbe hozta a háztartást, bebiztosította
a családi kasszát, kosztosokat fogadott, földet bérelt, sört
főzött.
Luther
szívből szerette és tisztelte a feleségét, akit „Wittenberg
hajnalcsillagának” nevezett. Hogy Katharina nemcsak egy tündöklő
csillag volt az égen, hanem határozott asszony is, azt jelzi, hogy
férjura és egymás között sokszor a teológusok is „Herr
Kathe”-nek, Kata uraságnak szólították. Erre a keménységre
azonban szükség is volt, mert Luther doktor professzori fizetése
bizony édeskevés lett volna a hat gyerek eltartásához.
Szerencsére a választófejedelem nászajándékként Lutheréknek
ajándékozta a Fekete kolostort, melynek gazdaságát Katharina
asszony vezette. A szájhagyomány szerint egyszer tréfásan azt
mondta férjének: „Hét részre kell magamat osztanom, és hét
hivatalt ellátnom, mert én 1. földművelő, 2. sörfőző, 3.
szakácsnő, 4. fejőlány, 5. kertész, 6. vincellér és minden
wittenbergi koldus alamizsnaosztogatója s 7. Doctorissa is vagyok,
egy híres ember felesége, akinek iparkodnia kell, hogy méltó
legyen híres férjéhez, s csekélyke fizetésből sok vendéget
kell tudnia megvendégelni.”
Katharina
nemcsak a parasztgazdaságot virágoztatta fel, hanem sörfőzdét is
nyitott, hogy anyagi biztonságot adjon családjának. A kolostor
komor falai között valódi otthont teremtett, még fürdőszobákat
is csináltatott, ami akkoriban igazi luxusnak számított. Az üresen
álló szobákat kiadta az egyetem diákjainak, akikről anyjukként
gondoskodott: főzött, mosott rájuk, bajaikban gondozta és
támogatta őket. Így Lutherék családjában gyakran
harmincan-negyvenen is körülülték az asztalt, s a vacsora utáni
esti beszélgetésekből született meg Luther „Asztali
beszélgetések” című írása.
Társ
jóban, rosszban
De
akármilyen sokáig elnyúlt is az este, Katharinának talpon kellett
lennie másnap reggel. „Először a kakas, aztán én, ez mindig is
így volt. A többiek még mind alszanak, a gyerekek, a cselédek, a
diákok, a szolgálók és ő, a férfi, aki mellettem feküdt.
Hallottam csendes horkolását, majdnem hogy dorombolt, mint a macska
a kályhánál. Ő nem hallotta a kakast, azt sem észlelte, amikor
az ajtó halkan nyikorgott. Tudom, megint késő éjszakáig
dolgozott. Az asztalnál éjfélig beszélgetett a vendég diákokkal,
majd előadását vagy prédikációját írta. Vagy talán egy
vitairaton dolgozott, amelyet sürgősen el akart juttatni János
mester nyomdájába, így aztán addig aludt, míg az ablaktáblán
át nem szűrődött a virradat, és a gyerekek zaja bele nem szólt
az álmába” – adja közre Ursula Koch Katharina gondolatait róla
írott könyvében.
Mint a
korabeli feljegyzésekből kiderül, Katharina nemcsak az asztali
beszélgetéseken vett részt, hanem elkísérte férjét az
egyházlátogatásokra, részt vett a Zwinglivel folytatott vitán,
és a férje mellett maradt akkor is, amikor a birodalmi gyűlés
vagy az egyetemes zsinat előtt kellett Luthernek megállnia. Mert a
hitvesi fogadalom szerint nemcsak egészségében, hanem
betegségében, nemcsak a jóban, hanem a rosszban is társa volt
férjének. Erős személyiség volt, a mai emancipált nők is
példát vehetnének róla.
Gyermekeik
Johannes
(Wittenberg, 1526. június 7. – Königsberg, 1575. október 27.)
Elisabeth
(Wittenberg, 1527. december 10. – Wittenberg, 1528. május 4.) Öt
hónapos korában meghalt.
Magdalena
(Wittenberg, 1529. május 4. – Wittenberg, 1542. szeptember 20.)
Tizenhárom évesen meghalt.
Martin
(Wittenberg, 1531. november 9. – Wittenberg, 1565. március 2.)
Paul
(Wittenberg, 1533. január 29. – Lipcse, 1593. március 8.)
Margareth
(Wittenberg, 1534. december 17. – Mühlhausen, 1570.) A ma élő
Luther-leszármazottak mind az ő „gyermekei”.
„Tanúját
hű hitvesi szeretetnek Luthernek nem feledte asszonyát volt nemzet
hőse, volt gyűlölt eretnek- Katája mindvégig mellette állt.”
(Scholz
László-Luther végrendelet részlet)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése