Hányszor kell még elmondanom… Nem igaz, hogy nem érted meg…. Már megint ezt csinálod…
Mindannyian éltünk és
élünk meg konfliktusokat. Életünkében először talán a
szüleinkkel, testvérekkel, barátokkal és tanárokkal. Azután a
párunkkal, munkatársainkkal, főnökünkkel, gyermekeinkkel. De a
legjelentéktele-nebbnek tűnő helyzetekben is kerülünk konflisukba
valakivel, például egy vásárlásnál, sorban állás közben vagy
éppen a buszmegállóban. Bár konfrontálódni nem szeretünk,
mégis már annyira természetes velejárója az életünknek, hogy
rendszerint nem is tudatosítjuk mi a részünk benne, ki-mi által
gerjed és pusztít vagy éppen épít. Igyekszünk minél előbb
túllenni rajta. A konflisukról és kezeléséről számomra Dr.
Bagdy Emőke foglalja össze nagyon jól és érthetően Az utak
önmagunhoz című könyvének Kommunikáció, empátia,
konfliktuskezelés fejezetéből ragadtam ki most nektek néhány
gondolatot, amit érdemes megszívlelni.
„A konfliktusban
érdekesség az, hogy nemcsak két személy között, hanem belső,
lelki rendszerben is létrejöhet. Ezek viselik meg az embert
legjobban. A belső lelki konfliktusban ....
magunkkal folyik az egyezkedés. Vágyaink és szükségleteink csapnak össze a belső bíróval vagyis a lelkiismeretünkkel. Hányszor kerülünk olyan helyzetbe mi is, ahol kétségeink támadnak egy-egy döntésünk felett. Mit csináljak, a vágyaimnak, ösztöneimnek adjak teret vagy hallgassak a lelkiismeretemre. Ha valakinek a lelkiismereti rendszere nem alakul ki, akkor a vágyai és szükségletei szabadon érvényesülnek és mindenkit félre söpör az útból. Akkor nincs belső bíró, amely figyelmeztetné őt, hogy állj meg!
magunkkal folyik az egyezkedés. Vágyaink és szükségleteink csapnak össze a belső bíróval vagyis a lelkiismeretünkkel. Hányszor kerülünk olyan helyzetbe mi is, ahol kétségeink támadnak egy-egy döntésünk felett. Mit csináljak, a vágyaimnak, ösztöneimnek adjak teret vagy hallgassak a lelkiismeretemre. Ha valakinek a lelkiismereti rendszere nem alakul ki, akkor a vágyai és szükségletei szabadon érvényesülnek és mindenkit félre söpör az útból. Akkor nincs belső bíró, amely figyelmeztetné őt, hogy állj meg!
Ha mi magunk megszenvedjük
a lelki térben az összeütközéseket és döntést hozunk
(például, hogy a tisztesség vagy az érvényesülés
dilemmájában...), akkor edződünk is általa. Személyiségünk is
formálódik és testileg is jobban érezzük magunkat. Ha az
interperszonális kapcsolatainkat vizsgáljuk, akkor a konfliktusokat
többféle képen is kezeljük (kezelhetjük), az semmiképpen nem
jó, ha az egyik fél mindig önfeladással és alárendelődéssel
él. Ez a konfliktuskerülő magatartás, amikor „mindent lenyel”
és azt „ nem tudja megemészteni”, így különféle testi
kifejezésű utat találó lelki baj fogja elpanaszolni az
elégedetlen, elnyomott fél panaszait.
Van azonban egy úgynevezett
konfliktusélező személyiségtípus is, aki addig küzd az
igazáért, amíg a másik fél bírja a vitát, civódást.
A dominancia és az
alárendelődés viszonyában a legoptimálisabban akkor működik
amikor a szinkronitás és az együttműködés létrejön. Ez a
szimmetrikus együttműködő kapcsolat, ilyen például amikor az
egyik fél feldob egy ötletet, a másik fél pedig csatlakozik hozzá
és rásegíti. Itt nem érződik ki a domináns és az
alárendelődési viszony, hanem megegyezés van és úgy
kapcsolódnak egymásba mint a láncszemek. Egymásra való
odafigyeléssel az élet nagy problémaiban is az egymáshoz
kapcsolódás pozitív útján tudunk együtt működni.
De hogyan kezeljük a
konfliktusokat? Megoldani maradéktalanul nem tudjuk, csak kezelni. A
konfliktus éppen arról ismerhető fel, hogy nem lehet megoldani,
mert akkor mindenki jól járna és nem lennének veszteségek és
lemondások. Az „én győzők, te veszítesz” vagy a „te győzöl
, én veszítek” változat mellett azonban létezik egy harmadik
verzió is. Méghozzá a kölcsönös igénykielégítés. A
legsúlyosabb konfliktushelyzetet is lehet úgy kezeli, hogy
valamilyen kapcsolati megegyezésre jussunk. Végig kell haladni a
problémamegoldási folyamaton. Egyetértünk-e egyáltalán abban,
hogy miben áll a konfliktus? Milyen igények gondok, érzések
jellemzik a vitás feleket? Ezeket személyesen ún. én üzenetként
érdemes közölni. Kerülve a oktató, hibáztató, és ítélkező
stílust. Értő figyelemmel kell részt vennünk a másikkal való
beszélgetésben és a felszín alatti dolgok alá is engedni kell a
beszélgetést.
Az embereknek számtalan
helyzetben kell konfrontálódni, de nem vállaljuk ezt fel mert
félünk a kimenetétől a frusztrációs érzések másokra tevődnek
át. Például, ha a férj és feleség között lévő
konfliktusokat nem beszélik meg, az indulat sokszor a gyereken
csapódhat le.
Legjobb eredménnyel a
konfliktusokat úgy kezelhetjük, hogy ne egymásról beszéljünk
hanem egymással és a tárgyról.
Erősítsük meg,
hogy a másik személyét, emberi értékeit tiszteljük, elismerjük
akkor is, ha adott dologban nem értünk vele egyet.
Beszéljünk egyes
szám első személyben! Én úgy érzem, úgy hiszem, úgy vélem,
úgy gondolom, stb.….. és merjük kifejezni érzéseinket. Azután
kérdezzük meg a partnerünket is, hogy őt hogyan érinti mindaz,
amit elmondtunk...
A hiba, tévedés
belátása erény. Ha a hibáinkat képesek vagyunk beismerni és
kimondani, hogy ne haragudj, tévedtem, nem volt igazam, akkor a
partner emel meg téged és biztosan melléd áll.”
Mindezeket kiegészítve, a
keresztyén családban a legfontosabb pedig az imádság a
hibáinkért, a másikért, a szeretetért. Mindannyian egy tanulási
folyamat útján járunk, valaki előrébb, másvalaki pedig hátrébb
van, de egy irányba haladnunk, méghozzá a krisztusi szeretet felé!
Isten adjon ehhez
mindnyájunknak erőt és kitartást.
Szeretettel: Pintér Brigitta
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése